Er is rommelmarkt in de wijk. Iedereen heeft zijn troep uit de schuur gesleept en uitgestald op de oprit. Het is een soort heel groot buurtfeest, de zon schijnt, iedereen staat vlaai te eten, laat dat maar aan Limburgers over.
Een flink eind verderop in de straat staat een hele degelijke ouderwetse workmate op de stoep, zo maken ze ze niet meer hoor. Mijn oude workmate is kapot, ik kan al weken niet meer fatsoenlijk zagen, dus dit komt echt ontzettend prima uit.
‘Hoeveel wil je ervoor hebben?’ vraag ik de vriendelijke buurtman.
De buurtman kijkt van W naar mij en weer terug.
‘Voor wie is hij, voor je man of voor jou?’ vraagt hij. Nauwelijks verholen ontreddering. Die moderne tijden ook.
‘Maakt dat uit voor de prijs?’ grijns ik.
Daar geeft hij maar geen antwoord op.
Voor vier euro mag ik hem meenemen.
Ik weet niet zeker of ik dit te danken heb aan mijn vrouw-zijn maar ik ben er toch erg content mee.
‘Nu doen we voorlopig even rustig aan,’ zeg ik, ‘even geen geklus meer.’
W knikt instemmend.
Het is zondagochtend, we lopen een stuk met de hond, het is fris na het onweer van vannacht.
Gisteren hebben we de eetkamer afgeschilderd, die is nu eindelijk klaar. We kraken van de spierpijn. Máár! Het is helemaal precies geworden zoals we wilden, alle muren hebben een hele zachte roze tint gekregen zodat het lijkt of er continu de zon schijnt. We vinden het prachtig, al krijgen we wel regelmatig commentaar of W dat wel trekt. Gelukkig is mijn echtgenoot een flinke kerel, die wordt niet bang van een beetje roze.
Op het terras van de plantage drinken we een kopje thee.
‘Als we gaan beginnen aan het dressoir in de voorkamer moeten we wel even kijken of we dat uit één plank kunnen zagen,’ zegt W.
‘Misschien moeten we een schuine hoek maken en twee delen op elkaar laten aansluiten,’ antwoord ik.
We zwijgen even. Voorlopig geen geklus. We moeten ook gewoon relaxen. Wat tijd voor onszelf nemen. Gewoon eens een weekend niksen. Dat is goed voor een mens.
We fluiten de hond en vertrekken.
Eenmaal thuis lopen we in een rechte lijn naar de voorkamer. W pakt de rolmaat en meet de lengte van de muren.
‘Kan makkelijk uit één plaat,’ zeg ik. ‘En dan zagen we het helemaal in een ronding.’
Ik wijs met mijn arm hoe ik het voor me zie.
W schrijft de maten op een papiertje en krabbelt er een schetsje bij.
‘Even naar de bouwmarkt rijden?
‘Oké.’
Ik werkte aan een nieuwe lino. Het lijkt soms wel of er twee stromen actief zijn in me, de ene is wat meer publieksgericht en de andere interngericht. Ik heb ze allebei nodig, ik houd ervan om in mijn hoofd af te stemmen op kijkers en lezers en tegelijkertijd heb ik het ook nodig om werk te maken waarbij ik alleen maar in mezelf zoek, zonder ook maar te denken aan wat anderen ervan zouden vinden. Dat laatste gun ik iedereen, het is zo bevrijdend om iets te maken zonder je iets aan te trekken van andermans oogjes. Het maakt je sterker, het verzwaart je basis. Een van de grootste opbrengsten van creativiteit ontplooien is dat je je eigen koers leert varen, jezelf leert kennen, een solide ondergrond voor alle andere paden in je leven.
Veel gevaren deze zomer, heerlijk, naar het baaitje, anker uitgooien en dan overboord springen en zwemmen. Vanavond waren we ook nog even op het water, niet om te zwemmen, dat was net wat te fris, maar voor de mooie zonsondergang. Net nadat ik het roer aan W had overgedragen en mijn vaste positie op het dek had ingenomen liepen we met een klap vast. Klats, daar lag ik bijna in het water. Ik kon me nog net vastgrijpen aan de mast. Stom, we wisten dat het hier ondiep was. Maar ja, daar lagen we dan, wat nu gezongen. Ik tuurde in het water. De bodem hartstikke dichtbij natuurlijk.
‘Er moet massa overboord,’ zei W. ‘Dan stijgt de boot en komen we los.’
Hij keek me verwachtingsvol aan.
‘Ja doei,’ zei ik.
Echt geen zin om in mijn goeie jurk in de plomp te springen.
‘We gooien de hond wel eruit,’ opperde ik, ‘die zit weer in een dikke fase.’
Maar dat vond ik zelf ook wel een beetje zielig en bovendien zou het alsnog weinig zoden aan de dijk zetten, dikke fase of niet.
‘Jij hebt de langste benen,’ zei ik tegen W. ‘Je redt het denk ik net om je broek droog te houden.’
W zuchtte.
Vooruit dan maar.
Hoe dan ook. De benen waren net niet lang genoeg. Broek nat.
Maar de boot kwam los en we voeren opgelucht verder.
Via Sophie van mijn uitgeverij krijg ik altijd de laatste check over de buitenlandse vertalingen. Dat vind ik erg prettig, mijn boeken bestaan natuurlijk niet alleen maar uit tekst maar het is juist de samenhang tussen de tekst en het beeld die belangrijk is. Binnenkort verschijnt This will last forever in de engelstalige landen (UK, Amerika, Canada), dus ik kreeg de bestanden netjes toegestuurd. Ik vind de tekst op de achterflap zo mooi geworden, ik voelde me even heel erg Raynor Winn (van Het zoutpad) of Walter Murray (van Copsford) toen ik het las. De vertaling is gemaakt door Michele Hutchison, zij vertaalde ook The starling’s song al en daar ben ik erg blij mee. De vormgeving van de teksten is iets anders dan in het Nederlands, ontzettend mooi gedaan door Felicity Awdry. Zodra het boek uit is in Het Engels zal de Engelse versie in Nederland ook weer bij de betere Engelse boekhandel en bij Bol verkrijgbaar zijn, net zoals The starling’s song.
Schrijver, beeldend kunstenaar. Lino- en houtsnede, illustratie.
VOORLAND (Ambo|Anthos, 2016)
SLOT (Gloude, 2020)
HET LIED VAN DE SPREEUW (Ploegsma, 2021)
DIT GAAT NOOIT VOORBIJ (Ploegsma, 2024)
www.instagram.com/octaviewolters
www.facebook.com/octaviewolters
Published author and linocut printmaker from The Netherlands.
EXPOSITIES en etalages:
* 2024: van 31/1-25/2: ETALAGE BOEKHANDEL VAN PIERE, EINDHOVEN
* 2024: vanaf 31 januari: ETALAGE PAAGMAN FRED, DEN HAAG
* 2024: vanaf februari: ETALAGE PAAGMAN DELFT
*2024: vanaf april: ETALAGE PAAGMAN GOUDA
* 2024: februari/maart: EXPO LIVIUS, TILBURG
* 2024: vanaf 12 februari: ETALAGE DE AMSTERDAMSE BOEKHANDEL
* 2024: 2 februari-14 april: EXPOSITIE GALLERY UNTITLED, ROTTERDAM
* 2024: maart/april: EXPO BOEKHANDEL BOOMKER, HAREN (GR)
* 2024: 14 maart - eind april: EXPO BOEKHANDEL VEENENDAAL, AMERSFOORT
* 2024: maart/april: EXPO BOEKHANDEL DE VRIES VAN STOCKUM, HAARLEM
* 2024: april/mei: EXPO BOEKHANDEL PEZZI PAZZI WEESP
* 2024: 16 maart: INTERVIEW&SIGNEREN, DEURENBERG, KERKRADE 15.20 u
* 2024: 6-28 april: EXPOSITIE BOEKHANDEL KRINGS, SITTARD
* 2024: 13 april-11 mei: ETALAGE BOEKHANDEL WAGNER, SASSENHEIM
* 2024: 13 april-11 mei: ETALAGE BOEKHANDEL IJBURG, AMSTERDAM
*2024: vanaf 23 MAART: ETALAGE BOEKHANDEL TINY STORIES, KORTRIJK (B)
*2024: vanaf 23 MAART: ETALAGE BOEKHANDEL WALRY, GENT (B)
* 2024: 9 januari-28 april:VOGELVREUGD, VALKHOFMUSEUM NIJMEGEN
* 2024: 27 maart-1 april: KUNSTRAI AMSTERDAM
* 2024: 9-12 mei: ART ON PAPER AMSTERDAM
* 2024: 30 sept-11 nov: BOEKHANDEL DE DRUKKERIJ, MIDDELBURG
* 2024: 2-13 oktober: GALERIE 158 ism SCHIEDAMS BOEKHUIS, SCHIEDAM
//Vragen? Je kunt me mailen op octaviewolters@gmail.com//
DE WEBSHOP IS OPEN
MEER INFO VIA octaviewolters.nl/webshop