/Verhalen/
/Webshop/
/Dossier Voorland/
/Vlogs/
/Faq/
/Contact/
/Account/
/Winkelmandje/

Horizon (16-09-2021)

Ik had een vreemde week. Verdriet, narigheid en fijne dingen wisselden elkaar in hoog tempo af. Het ene moment zat ik een rouwgedichtje uit te zoeken voor een veel te jong iemand, het andere moment stond de spoedkoerier op de stoep met een eerste, nog ongebonden versie van mijn prentenboek. In mijn mailbox buitelden de nieuwe opdrachtgevers over elkaar heen met mooie aanbiedingen maar miste ik dat ene mailtje waar ik, misschien tegen beter weten in, op had gehoopt en dat stak zo’n paar dagen onderhuids, als een splinter die je niet ziet maar wel bij iedere stap voelt.
Ik sneed deze prent, een lino maken helpt, weghalen wat te veel is tot er niks overblijft dan een paar lijnen die een meeuw blijken te zijn die hoopvol in de verte kijkt.


Vrijheid (26-08-2021)

Mijn prentenboek heeft een beetje vertraging. Dat komt doordat er een wereldwijd papiertekort is en dat komt weer doordat iedereen tijdens de coronacrisis alles online ging bestellen, daarvoor waren dozen nodig en dus karton. Alle papierpulp die nodig was voor mijn boek zit nu, kortom, in lelijke Zalandodozen. Het is natuurlijk erg jammer maar ik voel me hierdoor wel onderdeel van een grote mondiale keten, een schakel in een wereldwijde sequentie, sterker nog: ik heb me nog nooit zo verbonden gevoeld met de actualiteit dus mij hoor je niet klagen.
Overigens heb ik überhaupt geen reden tot klagen. Zo was ik vorige week in de universiteitsbibliotheek van Leiden, daar kreeg ik een persoonlijke rondleiding van de conservator van het prentenkabinet. De drie linosneden die hij heeft aangekocht waren helaas nog niet te zien in de collectie maar dat kwam doordat ze bij de restarateur liggen. Die lijmt ze op mooie onderplaten waardoor ze goed bewaard blijven voor de eeuwigheid. Ik vond het lang een wonderlijke gedachte dat mijn werk de eeuwigheid gaat doorbrengen naast dat van Rembrandt en consorten, maar hier in het kabinet bekroop me een vreemd relativerend gevoel. De nabijheid van het werk van de oude meesters in de context van dit eeuwenoude archief maakte het in mijn hoofd minder, nu ja, goddelijk. Je kunt enorm hoogdravend doen over de kunsten, en dat zijn ze natuurlijk ook, maar als kunstenaar ben je ook gewoon heel vaak bezig met banale zaken, het uitrekenen hoe groot je vel papier moet zijn, de boel op maat snijden, bedenken hoe je iets gaat aanpakken. Plotseling drong tot me door dat we vakbroeders waren, de oude meesters moeten met dezelfde praktische kwesties hebben geworsteld als ik, zittend op een doordeweekse dag aan mijn werktafel.
Na afloop van het bezoek aan de conservator dronk ik wat in het Hortuscafé met Marika. Ze geeft les aan de Leidse universiteit en we bespraken de introductie die net begonnen was, op de heenweg had ik overal groepjes eerstejaars gezien. Ik moest denken aan mijn eigen introductie, lang geleden alweer, een jonge studente Nederlands. Ik herinner me dat ik geen idee had hoe mijn toekomst eruit zou gaan zien en dat me dat een heerlijk gevoel van vrijheid gaf. En ik constateer, nu ik dit schrijf, dat ik datzelfde gevoel op dit moment in mijn leven ook heb.


Augustus (23-08-2021)

WEER OP VOORRAAD

De afgelopen weken werkte ik aan dit landschap in vier kleurendruk op A1 (84,1x59,4). Voor het eerst in hele lange tijd gebruikte ik weer de ouderwetse linoleum, simpelweg omdat de softlinoplaten waar ik normaalgesproken mee werk niet te krijgen zijn in een dergelijk formaat. Het was weer even wennen maar uiteindelijk paste het wat grove, wat stugge materiaal heel goed bij het effect dat ik wilde bereiken. De inspiratie vormde het landschap rondom de Raaijerweg, de felblauwe lucht en het afstekende, glanzende geel van het graan in de maand augustus. Het was een reusachtige klus, zo'n groot werk maakte ik nog niet eerder en ook het afdrukken is wennen op dit formaat (hij past niet door de pers dus alles moet handmatig) maar ik ben heel blij met het resultaat.


Muurschildering De lezeres (22-08-2021)

Ik maakte De Lezeres een paar maanden geleden in linosnede en had toen nog geen idee dat ik haar uiteindelijk op een muur zou gaan schilderen. Ze blijkt er uitstekend tot haar recht te komen. Haar rust en sereniteit zijn prachtig overgebracht mede door het beste schilderteam dat ik me kon wensen, heel veel dank voor Nina van der Werf en Elisa Verkoelen. De muurschildering is te zien bij Boekhuis de kleine Tovenaar, Hoekstraat 1 in Roermond.

Het radio-interview met L1 over de schildering is hier terug te luisteren.


Gladjakkers en mannenvriendschap (31-07-2021)

Als er één boek is dat je deze zomer moet lezen dan is dat Een revolverschot, van Virginie Loveling. Het boek is geschreven in 1905, met liefde gemoderniseerd door Annelies Verbeke en onlangs opnieuw uitgebracht. Het is een van de beste boeken die ik de afgelopen jaren las.
De wat tanige Marie vat een diepe verliefdheid op voor haar overbuurman, een graag geziene, aimabele man die voor iedereen een aardig woordje klaar heeft. Na lang smachten en enkele verholen aanhankelijkheden waarin hij haar het hoofd nog wat meer op hol brengt blijkt Marie niet het enige paard te zijn waarop hij heeft gewed. Ach, het is tegelijk een troost en een desillusie dat er ruim honderd jaar geleden al gladjakkers bestonden, zelfs op het pastorale Vlaamse platteland.
Een revolverschot is ongelofelijk goed geschreven, het boeit tot de laatste pagina. De verliefdheid zindert tegen het erotische aan, de argwaan spint zich langzaam maar trefzeker in de zinnen, Loveling bespeelt de emoties van de lezer zeldzaam vakkundig.
Ook een aanbeveling verdient Gesprekken met mijn tuinman, van Henri Cueco. Ik heb nooit zoveel op met het verheerlijken van het fenomeen mannenvriendschap, en toch vond ik het in dit boek heel mooi, subtiel en fijngevoelig door het verhaal geweven, de basale, bijna aardse band tussen een kunstenaar en de man die zijn moestuin verzorgt. Het boek is overigens verfilmd en nu te zien op Netflix met als titel Dialogue avec mon jardinier, ik vond het heel aangenaam om de roman en de film te vergelijken.
Een revolverschot en Gesprekken met mijn tuinman zijn boeken die je niet meteen gladgestreken en geriefelijk verwelkomen, de oud-Vlaamse zinnen kunnen je misschien doen terugdeinzen en de vorm die Cueco koos kan in het begin wat stroef aanvoelen. Maar echt, lees door en je merkt hoe mooi het Vlaams van ritme is, hoe het het gevoelsleven weerspiegelt, hoe Cueco in schijnbaar alledaagse aantekeningen een grote diepte weet te bereiken.
Lees ze allebei.


Pagina 6 van 41


Schrijver, beeldend kunstenaar. Lino- en houtsnede, illustratie.

VOORLAND (Ambo|Anthos, 2016)
SLOT (Gloude, 2020)
HET LIED VAN DE SPREEUW (Ploegsma, 2021)
Verwacht: DIT IS GEEN TEKENCURSUS (Gloude, 2022)

Published author and linocut printmaker from The Netherlands.

//Vragen? Je kunt me mailen op octaviewolters@gmail.com//

DE WEBSHOP IS GESLOTEN
MEER INFO VIA octaviewolters.nl/webshop

www.twitter.com/octaview
www.facebook.com/octaviewolters

© Alle content, in woord, beeld en concept is van Octavie Wolters.
Algemene voorwaarden     Verzenden en levering