/Verhalen/
/Webshop/
/Dossier Voorland/
/Vlogs/
/Faq/
/Contact/
/Account/
/Winkelmandje/

Genomineerd voor de World Illustration Award (04-06-2022)

Ik ben ongelofelijk blij en trots dat Het lied van de spreeuw wereldwijde erkenning krijgt op de longlist van de World Illustration Awards. Meer dan 5000 inzendingen waren er en 500 werken hebben het tot de longlist gehaald. Het lied van de spreeuw is een van de 50 genomineerden in de categorie Children’s publishing. De longlist is te bekijken op de site van www.theaoi.com/wia, the association of illustrators in Londen.


Minister Wiersma overhandigt de pauw (24-05-2022)

Ik weet natuurlijk meestal niet waar mijn werken terechtkomen. Maar soms zie ik ineens en tot grote verrassing zomaar een foto opduiken. Zo werd ik via de sociale media hierop attent gemaakt: minister Wiersma geeft mijn linosnede van de pauw cadeau aan de directeur van kindcentrum Nobel in het Zeeuwse Hulst. Prachtig!


Veelgestelde vragen over linosnede (22-05-2022)

Deze en andere veelgestelde vragen vind je op mijn FAQ-pagina.

1. Waarmee kan ik drukken? Of waar kan ik mijn lino's laten drukken?
Ik druk zelf met een pers maar als je een beginner bent raad ik je aan gewoon met de hand te drukken. Je kunt dat met een baren doen, een soort houten klosje waarmee je het papier met een wrijfbeweging goed aandrukt op de linosnede, maar ook met een pollepel of een deegroller. Zelf druk ik ook nog regelmatig met de hand, ik gebruik daar dan een schoon rollertje voor. Misschien zit er in je buurt een drukwerkplaats waar je terecht kunt om gebruik te maken van een pers, google even op grafiekwerkplaats of drukwerkplaats.

2. Wat zijn de basisbenodigdheden voor linosnede?
Linoleum (softlino of de ouderwetse linoleum), rollers, gutsen, een gladde plaat om op in te rollen, iets om handmatig te kunnen afdrukken (bijvoorbeeld een baren), papier. Alle materialen zijn eenvoudig (online) te vinden in kunstenaarsbenodigdhedenzaken en zijn niet duur.

3. Welke pers heb je? Waar heb je die gekocht?
Mijn pers is van het merk ROCO, het is een ets- en linopers en ik vond hem tweedehands. Een nieuwe pers kan wel meer dan 5000 euro kosten, maar tweedehands zijn ze een stuk betaalbaarder. Houd www.drukwerkindemarge.org in de gaten of marktplaats.

4. Welke linoplaten gebruik je?
Ik gebruik softlinoplaten van essdee. Het is van soepel kunststof en makkelijk te bewerken, en, heel fijn: goed afwasbaar. Ze zijn in vrijwel iedere kunstenaarsbenodigdhedenzaak te koop.

5. Wat is het verschil tussen softlino en de ouderwetse linoleum?
De ouderwetse lino is harder en steviger, sommige mensen vinden dat prettiger werken, je schiet minder snel door dan bij softlino. Softlino is soepeler maar daardoor ook gladder, het is een beetje slippery. Bij softlino breken de sneden niet vanzelf af omdat het materiaal elastisch is, bij de ouderwetse lino hoef je geen tegensneden te maken. Softlino is langer houdbaar en beter afwasbaar. Ouderwetse lino heeft een rug van jute waardoor er soms plukjes kunnen uitsteken tijdens het drukken.

6. Welke inkt gebruik je?
De juiste inkt is afhankelijk van welk effect je wil bereiken. Ik heb heel lang gezocht naar wat bij mij en mijn werk past. Mijn inkt is niet verkrijgbaar in Nederland, ik ga er speciaal voor naar Duitsland.

7. Welke inkt gebruik je voor textieldruk?
Ik heb drie tot vier jaar geëxperimenteerd voordat ik de juiste inkt hiervoor had gevonden. Ik gebruik een speciale oplossing die ik zelf meng.

8. Welke gutsen gebruik je?
Verschillende soorten. Je kunt voor een klein bedrag een hele eenvoudige houten houder kopen met verwisselbare gutsjes (bijvoorbeeld van het merk Abig), die zijn prima om mee te beginnen, ik gebruik ze zelf ook nog regelmatig.

9. Ga je een keer een cursus of workshop linosnede geven?
Misschien ooit. Ik zal eventuele plannen hiervoor communiceren via mijn sociale media en deze site.

 


Rokje (15-05-2022)

'En wat vonden ze van je rokje?'
De jongste, twaalf is ze, naait haar eigen kleren. Winkelen met haar is nogal een opgave, ze is zo lang en smal dat ze zelden in de reguliere confectie past. Bovendien heeft ze een grondige hekel aan standaard mode. Later wil ze natuurlijk modeontwerper worden, dat spreekt voor zich.
Vorige week vond ze een leuk rokje bij de kringloopwinkel, het was te ruim dus nam ze het in, trots fietste ze ermee naar school. Lange blote benen, afgetrapte Allstars onder wapperend blauw chiffon.
'Een paar jongens vonden het te kort.'
Ze smeet haar rugzak in een hoek, zette haar handen in haar zij.
'Goh,' zei ik.
'Ja. Ze vinden het stom als meisjes korte en strakke dingen dragen.'
De tranen stonden hoog, ze beet op haar lip.
'En wat heb jij toen gezegd?'
'Niks.'
'Vind je dat jongens iets mogen zeggen over hoe lang jouw rokje is?'
'Nee.'
'Nee, dat lijkt mij ook niet. Stel je voor dat jij commentaar gaat geven over de lengte van hun korte broek.'
Ze schoot even in de lach. Haha, het idee.
Een paar dagen later namen we haar mee naar het modemuseum in Hasselt. We gingen om haar eens de bijzondere kledingstukken van beroemde ontwerpers te laten zien maar toevallig was net de expositie Dress/Undress gaande. Die ging over de spanning tussen verhullen en onthullen, hoe dit snijvlak beïnvloed wordt door tijdgebonden normen en waarden. Wat mensen in een bepaalde periode denken over het lichaam, schoonheid, seksualiteit, fatsoen, bescheidenheid of gender krijgt vorm in de mode door het lichaam, of delen ervan, te verhullen of net in de kijker te plaatsen.
Mijn dochter genoot van de tentoongestelde kleding en zoog de audiotour in zich op.
'Eigenlijk zouden de jongens in jouw klas eens naar deze expositie moeten, daar steken ze nog wat van op,' zei ik.
We stapten het museum weer uit, de zon in, en mengden ons in de drukte van het Hasseltse weekendpubliek. Tijd voor een ijsje.
'Wat doe je morgen eigenlijk aan naar school?' vroeg ik.
Ze grinnikte.
'Mijn rokje natuurlijk.'
'Prima,' zei ik.


Overgave (13-05-2022)

Ik had even vakantie maar nu staat er weer nieuw werk in de webshop! Waaronder deze. 


Pagina 9 van 51


Schrijver, beeldend kunstenaar. Lino- en houtsnede, illustratie.

VOORLAND (Ambo|Anthos, 2016)
SLOT (Gloude, 2020)
HET LIED VAN DE SPREEUW (Ploegsma, 2021)

Published author and linocut printmaker from The Netherlands.

//Vragen? Je kunt me mailen op octaviewolters@gmail.com//

DE WEBSHOP IS OPEN
MEER INFO VIA octaviewolters.nl/webshop

www.twitter.com/octaview
www.facebook.com/octaviewolters

© Alle content, in woord, beeld en concept is van Octavie Wolters.
Algemene voorwaarden     Verzenden en levering